Rzetelny, atrakcyjny i spójny wizerunek marki lub produktu jest dziś podstawą każdej, skutecznej strategii marketingowej. Najpierw trzeba przyciągnąć uwagę klienta, następnie efektywnie ją rozwinąć, by w końcu bez ryzyka utraty zainteresowania nabywcy uwagę tę utrzymać i potwierdzić, zyskując przy tym lojalność gestu kolejnych zakupów. Wizerunek handlowy produktu, czyli PR produktowy, wymaga więc wyrazistej, charakterystycznej i efektywnej komunikacji z klientem tak, aby nie tylko zdecydował się on na pierwszy zakup, ale by chciał tego wyboru produktu dokonać po raz kolejny.
Rola showroomu produktowego
W przypadku sklepów takich jak hurtownia ważnym trendem jest tak zwany showroom produktowy. Polega on na możliwości stacjonarnego przetestowania lub obejrzenia produktu przez klienta, a następnie – dopiero po tym etapie decyzyjnym – dokonania przez niego zakupu. Klient ma tu możliwość skorzystania z różnorodnych showroomów produktowych hurtowi, przyglądając się oferowanym przez nie produktom stacjonarnie, w specjalnych salonach lub pokojach wystawowych, a następnie przemyślanego kupna tego samego produktu w sieci. Strategia showroomów produktowych, także w przypadku hurtowni, jest dziś bowiem marketingowo nieunikniona. Stacjonarna prezentacja produktów, a dopiero następnie ich on-line, będzie także dominującą ścieżką zakupów, zarówno detalicznych, jak i hurtowych w najbliższej przyszłości.
Showrooming – przyszłość hurtowni internetowych
Nowoczesne kupowanie to połączenie zwiedzania wystawy, którą klienci oglądają stacjonarnie i korzystania ze sklepu internetowego, w którym dokonywany jest ostatecznie zakup wybranych produktów. Taki PR produktowy odpowiada potrzebom refleksyjnej współczesności krytycznych konsumentów. Każda hurtownia o zasięgu szerszym niż lokalny, a tylko taką opłaca się obecnie prowadzić, organizuje już dziś specjalne przestrzenie wystawiennicze i uruchamia równocześnie odpowiadające im salony zakupów on-line. Suma wstępnego oglądania produktu w realu i jego finalnego kupna w sieci nazwana została przez specjalistów handlowych odwróconym efektem ROPO (Research Online Purchase Offline), a praktyka kupowania w ten sposób określana jest natomiast mianem showroomingu, od angielskiego słowa showroom, czyli salon wystawowy. Nowoczesny PR produktowy musi zatem uwzględniać tego rodzaju strategie, aby dany produkt był w ogóle kupowany. Showroom produktowy hurtowni to obecnie powszechna praktyka handlowa, która jest już dziś – standardowo wykonywanym – krokiem ku marketingowej przyszłości firmy.